Friday, December 4, 2009

Aktiviti 6 : Tugasan 4 Mini Kajian Tindakan

Tajuk Kajian : "Penggunaan Powerpoint dan Tayangan Video kepada Pelajar Masalah Pembelajaran bagi Memudahkan Pelajar Mengenalpasti Alatan Pertukangan"

Kekuatan pengajaran-pengajaran subjek berkenaan berdasarkan:

a) Pengalaman / refleksi secara individu (5 minit)

  • Muhamad - Dapat menarik minat pelajar untuk menghayati atau mengambil isi-isi penting.
  • Zulfaizal - Guru dapat memberi pendedahan kepada pelajar tentang cara-cara menggunakan ICT di sekolah.
  • Shuhada - Dapat memberi gambaran dan pengetahuan kepada pelajar tentang penggunaan dan pengenalpastian peralatan pertukangan.

b) Pengalaman / refleksi dalam pasukan (15 minit )

  • Mudah untuk disediakan oleh para guru.
  • Pelajar akan teruja dengan teknologi yang digunakan.
  • Pelajar tidak mudah bosan kerana sistem pendidikan yang alternatif ini.

c) Pengalaman dari luar pasukan ( perlu temubual rakan-rakan dalam pasukan lain)

  • Guru tidak perlu membuat ulangan demonstrasi aktiviti yang akan dijalankan.
  • Dapat menarik minat pelajar.
  • Melalui tayangan video sesuatu pengajaran boleh diulang tayangannya.

d) Berdasar literatur review – buku dan jurnal (bincang dalam pasukan)

  • Penggunaan powerpoint di dalam pengajaran mempunyai potensi untuk menggalakkan pengajaran yang lebih profesional (Jones, A. M. 2003. The use and abuse of PowerPoint in Teaching and Learning in the Life Sciences: A Personal Overview).
  • Penggunaan powerpoint yang bersesuaian boleh meningkatkan P&P kepada guru dan pelajar (Jones, A. M. 2003. The use and abuse of PowerPoint in Teaching and Learning in the Life Sciences: A Personal Overview).
  • Penggunaan tayangan video memberikan peluang untuk pembelajaran yang aktif, di mana ia merupakan kunci kepada kejayaan sesuatu kerja serta pelajar menjadi lebih kreatif, kolaboratif dan dapat menghubungkaitkan konsep subjek yang dipelajari dengan pengetahuan lepas, pengalaman dan minat (Glegg, P., McDonald, A. & Unwin, A., 2007. Using digital video in business education).

No comments:

Post a Comment